Droomlamp: Ay Illuminate



Ken je dat? Je wordt verliefd op een interieuritem en zet deze vervolgens bovenaan je wensenlijstje. Je droomt over de perfecte plek om het neer te zetten of op te hangen. Je weet stiekem al dat het precies de juiste kleur heeft en met het formaat zit het ook helemaal goed. 
Kortom: je gaat er heel blij van zal worden. 
Ondanks dat, blijft het toch bij dromen en blijft het item dus (soms jarenlang) op je wishlist staan. 
Vaak ligt dit in mijn geval aan het feit dat ik de kleine dingen erg kan waarderen en daardoor met wat kleine veranderingen ook al blij kan zijn. Maar, laten we eerlijk zijn, natuurlijk speelt het prijskaartje ook een grote rol. Want hoe kan het toch dat zo'n droomitem vaak toch behoort tot het wat duurdere segment? Alsof we daar een speciale voelspriet voor hebben! 

Maar goed, soms moet je jezelf wat moois gunnen. Zeker als iets al jaren tot je favorieten behoort, dan is het het waard om uiteindelijk toch voor te gaan sparen. Dit was ik ook aan het doen, tot ik het geluk had dat ik samen mocht werken met Flinders. In hun webshop verlekkerde ik mij al regelmatig aan de prachtige droomlamp die nu (ein-de-lijk) boven onze eettafel mag hangen; 
de Ay Illuminate Z5. 



Ruim drie jaar geleden begon ik al met het bewaren van plaatjes op Pinterest van de lampen van Ay Illuminate. Ik vond ze prachtig, maar wist toen eerlijk gezegd nog niet van welk merk ze waren. Ik wist wel dat ik ze erg mooi vond en dat ze een bijzondere uitstraling hadden. Stiekem begon ik al met dromen. Toen ik de hanglampen vorig jaar in al hun verschillende formaten en verschijningen in een woonwinkel zag, was ik écht verkocht. Ik zocht online naar verkooppunten en kwam zo Flinders tegen. 

Bij Flinders kun je terecht voor items van maar liefst 150 verschillende design labels, van meubels en accessoires, tot behang, vloerkleden en dus ook verlichting. De webshop heeft de ambitie design bereikbaar te maken voor iedereen, en beschikt daarom ook over een fysieke winkel in Zaandam, een magazijn in Amsterdam en twee cafés; in Groningen en in Hilversum. 
Net als Flinders, vind ik dat een designproduct echt iets moet zijn wat je elke dag een beetje blij maakt. Ondanks het prijskaartje, waar ik het net ook over had, is de levensduur en de kwaliteit van dit soort designproducten iets wat doorslaggevend mag zijn in de aanschaf. Vaak hebben dit soort items namelijk een tijdloos uiterlijk en heb je er daardoor langer plezier van. 
Gezien het feit dat ik deze designlamp al zeker drie jaar op mijn wensenlijstje had staan (en er in de tussentijd zeker niet minder verliefd op was geworden), kan ik dit alleen maar beamen. 




De Z5 hanglamp is gemaakt van een donkergekleurd bamboe frame, waar een witte handgeweven katoenen stof omheen spant. De lamp heeft een diameter van 42 centimeter en is 57 centimeter hoog. Daarmee is het de kleinste uitvoering van de verschillende 'Z' lampen van het merk. De lamp wordt plat geleverd en heb ik daarom zelf gemonteerd. Dit ging vrij eenvoudig. 
Ik begon met de onderste ring en draaide deze vast met de bijgeleverde schroefjes, hetzelfde deed ik daarna met de bovenste ring. Vervolgens kon ik de touwtjes vastmaken aan het bamboe frame. Aan de rechterkant zie je dat er een stukje van het frame onbedekt is gebleven, dat geeft een mooi effect wanneer het licht er doorheen schijnt. De lamp hebben we opgehangen aan het zwarte strijkijzersnoer, wat meegeleverd werd met de lamp. Doordat je er zelf een knoop in legt, was het eenvoudig om de hoogte te bepalen. 

Ay Illuminate is een verlichtingsmerk van Nederlandse bodem. Ze maken gebruik van lokaal vakmanschap en natuurlijke materialen bij het vervaardigen van hun producten. Daarmee handelen ze volgens het principe: 'maak gebruik van wat er is'. De verschillende uitvoeringen van de 'Z' lampen zijn daar een goed voorbeeld van. Zoals ik al aangaf hebben wij de kleinste versie boven de eettafel hangen (voor ons perfect!), maar de hanglamp is ook nog veel groter verkrijgbaar. 
Zo heb je de Z2, die wel 105 centimeter hoog is en maar liefst een doorsnede heeft van 77 centimeter. Deze lamp is verkrijgbaar in zeven verschillende uitvoeringen. Je kunt de kiezen met een bedekking van verschillende kleuren handgeweven sisal of katoen, maar bijvoorbeeld ook met een omhulsel van grijs papier. Zelf koos ik bewust voor de witte katoenen versie, omdat ik deze uitvoering het mooiste in ons huis vind passen. 


Zoals je wel begrijpt ben ik ontzettend blij met deze droomlamp. Ik zal even een filmpje maken voor op instagram, waarin je kunt zien hoe mooi het licht zich 's avonds verspreidt door deze lamp. Houd daarvoor mijn stories in de gaten.
Heb jij ook al tijden een droomitem op je wensenlijstje staan? Of ben je voor iets aan het sparen? Laat me dat dan weten in de reacties. Vind ik altijd leuk om te lezen! :)


Deze blogpost is tot stand gekomen in samenwerking met Flinders.nl. Ik heb hiervoor zelf stylingfoto's gemaakt. Op 'Van het kastje naar de Muur' deel ik mijn passie voor interieur en styling en ben ik altijd eerlijk over mijn bevindingen t.a.v. een merk of product.

Reacties

  1. Deze lamp vind ik echt zo super tof en staat bovenaan mijn wensenlijstje! Daarom extra leuk dat je er een uitgebreide blogpost over schreef, nu weet ik het heel zeker dat ik deze lamp MOET hebben, hihi! Geniet ervan!

    Lieve-Groetjes,
    Verie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. In ons vorige huis zaten plafondlampjes gemonteerd die wij hadden overgenomen van de vorige eigenaars.
    Dat was makkelijk en we hoefden zo geen geld uit te geven voor nieuwe lampen :-)
    In ons huidige huis waar we na een verbouwing sinds mei wonen, hebben we al een aantal zeer mooie lampen aangeschaft en gekregen.
    De Fly hanglamp van Kartell was een mooi cadeau en op made.com hebben we nog 2 hele mooie, redelijk geprijsde lampen gekocht.
    Nu nog eentje boven de eettafel.
    En daarvoor hebben we de Tolomeo plafondlamp van Artemide op het oog.....
    Mijn vriend is er al jaren verliefd op en heeft deze liefde nu ook op mij overgebracht.
    De ene helft hebben we al bij elkaar, nu de andere helft nog :-)

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten